Integritetspolicy
Najsthings.se - Integritetspolicy
Din trygghet och integritet är viktig ! Du måste ha möjlighet att veta vad som gäller när du delar med dig av vissa uppgifter.
Det finns lagkrav på att DEFIGIT AB / NAJSTHINGS.SE ska ha en integritetspolicy och den skall vara tydlig. Den kan låta krånglig och kanske undrar du varför allt detta när jag bara vill köpa en present men detta är vad som krävs för att DEFIGIT AB / NAJSTHINGS.SE skall kunna ha en verksamhet på nätet.
I vår policy för behandling av personuppgifter beskrivs bland annat vilka uppgifter vi samlar in, i vilket syfte de samlas in, på vilket sätt du kan ha kontroll över dina egna uppgifter samt hur du kan kontakta oss.
PERSONUPPGIFTSANSVARIG
Defigit AB (556867-9178), ”Najsthings.se” (Slingervägen 52, 544 35 Hjo) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter på Najsthings.se. Personuppgiftsansvarig ansvarar för att Defigit ABs behandling sker enligt gällande lagstiftning.
VILKA PERSONUPPGIFTER SAMLAS IN OM DIG SOM KUND OCH VARFÖR?
I detta avsnitt beskrivs för vilka ändamål vi behandlar personuppgifter, vilka kategorier av personuppgifter som behandlas samt på vilken laglig grund som behandlingen utförs för dig som kund hos Najsthings.se.
1. FÖR ATT KUNNA HANTERA BESTÄLLNINGAR/KÖP
Personuppgifter behandlas för att:
Leverera en beställd/köpt produkt eller tjänst (inklusive avisering om leverans eller kontakter rörande leverans). Hantera betalningar. Adresskontroll mot externa källor, t.ex. Hitta.se. Hantera retur, reklamation- och garantiärenden. De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
Namn Kontaktuppgifter (t ex adress, e-post, telefonnummer). Betalinformation (t ex transaktionsreferens, transaktionstidpunkt.). Orderinformation, t ex vilken vara som har beställts eller om varan ska levereras till annan adress. Laglig grund: Fullgörande av köpeavtal
2. FÖR ATT KUNNA MARKNADSFÖRA PRODUKTER OCH TJÄNSTER
Personuppgifter behandlas för att:
Skicka direktmarknadsföring via e-post, sociala medier eller andra liknande elektroniska kanaler för kommunikation t.ex. genom att utföra kampanjer eller skicka erbjudanden och inbjudningar till event till: alla kunder, ett visst kundsegment, eller en enskild kund. De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
Namn Kontaktuppgifter (e-post, telefonnummer). Bostadsort Laglig grund: Berättigat intresse, samtycke Behandlingen är nödvändig för att tillgodose ditt och vårt intresse av att kunna marknadsföra produkter och tjänster.
3. FÖR ATT KUNNA GENOMFÖRA OCH HANTERA DELTAGANDE I EVENT
Personuppgifter behandlas för att:
Kommunicera med deltagare innan och efter ett event (t ex bekräftelse på anmälningar, frågor eller utvärderingar). De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
Namn Kontaktuppgifter (t ex adress, e-post, telefonnummer). Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att kunna tillgodose ditt och vårt intresse av att genomföra och hantera event.
4. FÖR ATT KUNNA HANTERA KUNDTJÄNSTÄRENDEN
Personuppgifter behandlas för att:
Kommunicera med kunden och besvara förfrågningar som kommer in till kundtjänst via telefon eller i digitala kanaler (inklusive sociala medier). Utreda klagomål- och supportärenden. De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
Namn Kontaktuppgifter (t ex adress, e-post, telefonnummer). Din korrespondens Uppgift om köptidpunkt, köpställe, felet/klagomålet på produkt. Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose ditt och vårt intresse av att kunna hantera kundtjänstärenden.
5. FÖR ATT KUNNA FULLGÖRA RÄTTSLIGA FÖRPLIKTELSER
(t.ex.avseende krav i bokföringslagen, produktansvar och produktsäkerhet och skydd av personuppgifter i IT-system) Personuppgifter behandlas för att:
Kunna uppfylla rättsliga förpliktelser, enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut. Sådana krav kan t.ex. vara krav avseende produktansvar och produktsäkerhet såsom framtagande av kommunikation och information till kunder om produktlarm och produktåterkallelser, t ex vid en defekt eller hälsovådlig vara eller i den mån det krävs av bokföringslagen eller penningtvättslagen och kan hänföras till en enskild individ. De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är:
Namn Kontaktuppgifter (t ex adress, e-post, telefonnummer). Din korrespondens Uppgift om köptidpunkt, köpställe, felet/klagomålet på produkt. Betalningsinformation Laglig grund: Rättslig förpliktelse
6. FÖR ATT KUNNA GE DIG SOM FÅR NYHETSMAILEN FÖRMÅNER OCH ERBJUDANDEN
Personuppgifter behandlas för att:
Erbjuda förmåner, rabatter, generella och personliga erbjudanden, inbjudningar till event eller annan direktmarknadsföring. De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
Namn Kontaktuppgifter (e-post). Laglig grund: Samtycke
7. FÖR ATT KUNNA LEVERERA EN PERSONLIGT ANPASSAD UPPLEVELSE AV VÅRA TJÄNSTER
Personuppgifter behandlas för att:
Ge dig ett personligt anpassat innehåll, t ex genom att visa relevanta produktrekommendationer, ge förslag på inköpslistor eller andra liknande åtgärder som syftar till att förenkla för dig. Förenkla din användning av företagets tjänster, t ex genom att spara inköpslistor eller valt betalsätt i syfte att underlätta framtida köp eller påminna dig om kvarglömda eller övergivna digitala varukorgar. Genomföra analyser av de uppgifter som vi samlar in för att kunna dela in våra medlemmar i olika kundgrupper för att ge olika kundgrupper olika erbjudanden, förmåner och rabatter baserat på köphistorik, angivna preferenser, ålder, bostadsort, marknadsundersökningar. För att kunna lämna personliga erbjudanden, förmåner och kommunikation genomförs analysen på individnivå. De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
Namn Bostadsort Köphistorik. Användargenererad data (t ex klick- och besökshistorik). Angivna kundval avseende produkter och tjänster. Tekniska uppgifter om dator, mobiltelefon och andra enheter som medlemmen använder och dess inställningar, t ex språkinställning. Platsinformation från medlemmens mobila enheter, t ex mobiltelefon eller surfplatta. För att kunna uppfylla sina åtaganden utför företaget vissa analyser avseendet ex.
Hur webbsidor och andra digitala kanaler används (t.ex. vilka sidor och delar av sidor som besöks och vilka sökningar som gjorts). Köphistorik Ålder Bostadsort Angivna preferenser (t ex om produkter och tjänster, intressen och beteenden). Språk- och andra inställningar i digitala tjänster. Resultat från kundnöjdhets- eller marknadsundersökningar. Laglig grund: Fullgörande av avtalet om medlemskap i lojalitetsprogram. Behandling är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt avtalet om medlemskap i lojalitetsprogrammet.
DELNING OCH ÖVERFÖRING AV PERSONUPPGIFTER
Personuppgifter kan också komma att överföras för nödvändig behandling till andra företag som Defigit AB samarbetar med t ex när det gäller, distribution och transporter, betallösningar och IT-tjänster. När dina personuppgifter delas med Defigit ABs partners ska uppgifterna behandlas enligt Defigit ABs instruktioner och för Defigit ABs räkning, samt endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka Defigit AB har samlat in informationen.
Utöver detta kan Defigit AB enligt lag vara tvingade att lämna ut uppgifter till en myndighet.
Defigit AB kommer inte att sälja dina personuppgifter till tredje part om vi inte har ditt tillstånd att göra det.
VAR LAGRAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi strävar alltid efter att lagra dina personuppgifter inom EU/EES. Uppgifterna kan dock i vissa situationer komma att överföras till, och behandlas i, land utanför EU/EES av ett företag inom Defigit AB eller av någon annan leverantör eller underleverantör. Då Defigit AB är fast beslutna att alltid skydda dina uppgifter vidtar vi alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina uppgifter hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå jämförbar med och på samma nivå som det skydd som erbjuds inom EU/EES.
HUR LÄNGE SPARAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Dina personuppgifter sparas så länge det finns ett behov av att spara dem för att fullgöra de ändamål som uppgifterna samlades in för, i enlighet med denna Integritetspolicy. Därefter kommer dina uppgifter att raderas.
Dina personuppgifter sparas som längst enligt nedan angivna tidsfrister:
Medlemsuppgifter för Najsthings.se lagras så länge som du har ett aktivt medlemskap. Uppgifter som är kopplade till köp och beställningar sparas så länge som det behövs för att Defigit AB ska kunna fullgöra avtalet med dig (leverans och garanti). Kundserviceärenden: Defigit AB sparar personuppgifter kopplade till kundserviceärenden så länge som det är nödvändigt för att tillhandahålla kundserviceärenden. Direktmarknadsföring: Uppgifter sparas så länge som du är aktiv genom att öppna e-post från Defigit AB. Om du inte öppnar e-post på 2 år kommer vi sluta skicka e-post till dig. Uppgifter som är nödvändiga för att uppfylla rättsliga skyldigheter: Defigit AB sparar uppgifterna så länge som respektive lag kräver. DINA RÄTTIGHETER Du har rätt att begära tillgång till de personuppgifter vi behandlar om dig. Du har rätt att få rättelse av felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter om dig själv. Under vissa omständigheter har du rätt att begära radering eller begränsning av dina personuppgifter eller invända mot vår behandling. Du har också rätt att begära dataportabilitet. Du har rätt att lämna eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.
ÄNDRINGAR I INTEGRITETSPOLICYN
Defigit AB har rätt att när som helst ändra Integritetspolicyn. Defigit AB kommer att i god tid underrätta dig vid ändringar i Integritetspolicyn. Om du inte accepterar ändringarna har du rätt att säga upp avtalet med Defigit AB innan den ändrade Integritetspolicyn träder ikraft. Du säger upp avtalet genom att kontakta Defigit AB.
KONTAKTINFORMATION:
Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor om vår behandling av dina personuppgifter eller om denna Integritetspolicy. Vår kontaktinformation hittar du nedan:
Defigit AB, Slingervägen 52, 544 35 Hjo.
Mailto: annicka@ekengren.nu
Telefon: +46709 632401